Norrfjärdens IF

Avgifter

Medlemsavgiften är 200 kr för verksamhetsåret 1 maj - 30 april.

Du kan bli medlem när som helst.

Redan registrerade medlemmar som utövar fotboll faktureras vanligtvis i maj, medan utövare av handboll, skidor mm faktureras under hösten.

Spelare/Aktiva/Ledare

Varför betala medlemsavgift i Norrfjärdens IF?

• Vid inbetald avgift är man fullvärdig medlem i vår förening, samt att vi följer RF:s intentioner ang. vilka som är medlemmar. Våra ledare är våra representanter i den aktiva verksamheten.
  • Att försäkringar, LOK-stöd m.m. som är kopplat till klubbens idrottsutövande ska gälla.
    Försäkringen gäller till, från och i samband med träning, match, möten och andra sammankomster gällande föreningsengagemanget.
  • Föreningen styrs av medlemmarna – genom rösträtt på årsmöte, med möjligheten att påverka genom motioner mm.
  • Du får kostnadsfritt ta del av teoripass,  utbildningar och andra aktiviteter som arrangeras av vår förening.

Om man inte betalat medlemsavgiften omfattas man inte av någon försäkring, vilket betyder att man inte heller kan delta i föreningens verksamhet!

Vad kostar det att idrotta?

Medlemsavgift

När du betalar medlemsavgiften har du rätt att påverka föreningen, vara med i styrelsen och rösta på årsmötet. Avgiften gör också att du är försäkrad under den tid som du eller ditt barn är med och idrottar. Medlemsavgiften betalas en gång per år.

Träningsavgift

Den här avgiften ska täcka övriga kostnader som finns i föreningen. Inköp av material, hyra av lokaler, utbildning av ledare till exempel. Träningsavgiften betalas vanligtvis varje termin.

Får ledarna betalt?

En bra idrott bygger på att det finns ledare och tränare som instruerar, motiverar och stödjer de unga idrottarna. Vi är en ideell förening. Det betyder att verksamheten sköts av personer som hjälper till i föreningen utan att de får betalt. Styrelse, ledare och tränarna ägnar en stor del av sin fritid åt sina egna och andras barn och ungdomar utan att få betalt.

Varför kostar det pengar att idrotta när alla jobbar ideellt?

Tack vare att många medlemmar engagerar sig och hjälper till går det att hålla kostnaderna nere så att så många som möjligt ska ha råd att idrotta, men föreningen har ändå kostnader som till exempel hyra av anläggning, utrustning och försäkringar.

Vem jobbar ideellt?

Det kan vara föräldrar till barn som idrottar i föreningen eller personer som engagerar sig för att de älskar idrotten som hjälper till utan att de får betalt. I en ideell förening måste oftast alla medlemmar ställa upp och hjälpa till efter bästa förmåga för att det ska fungera. Det är till exempel vanligt att medlemmar hjälper till och sköter cafét, säljer produkter och är funktionärer i samband med tävlingar som föreningen anordnar.

Kan jag hjälpa till?

Det kan du! Prata med någon av ledarna eller styrelsen i idrottsföreningen och fråga vad du kan göra.